Sociale kruidenier 'De Smoetstutte' start begin juli

Patrick Demarest

30/05/2021
winkel

Begin juli opent in Koekelare, in de Kerkstraat (de oude pastorie), de sociale kruidenier ‘De Smoetstutte’ zijn deuren. 

(Stijn Ramboer hier op de foto met hoofdmaatschappelijk werker Valerie Vierstraete en maatschappelijk werker Sofie Dewulf aan de vestiging van de Sociale Kruidenier, in de Kerkstraat.)

De Smoetstutte is een kleinschalige sociale kruidenier – een soort supermarkt zeg maar voor mensen die het financieel moeilijk hebben en waar klanten tegen sterk verminderde prijzen voedsel- en voedseloverschotten kunnen aankopen. “Deze winkel wordt gerund door vrijwilligers die de klanten ook met raad en daad kunnen bijstaan”, verduidelijkt schepen Stijn Ramboer, voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst en schepen van sociale zaken en gezin “Er is dus ook een belangrijk sociaal luik aan verbonden naast het voedselaspect.”

DOELGROEP

“In het reglement en de prijszetting bepalen we wie klant kan worden, welke producten aangekocht kunnen worden tegen welke voorwaarden, de duurtijd enz.”, geeft Stijn Ramboer nog mee. “We hebben een doelgroep van klanten voor ogen en hebben ons daarvoor onder andere gebaseerd op diverse bestaande reglementen van sociale kruideniers in de buurt.”

“We voorzien twee grote klantengroepen zijnde: de reguliere klanten en de crisisklanten”, vervolgt schepen Ramboer. “Voor die eerste groep zal een sociaal onderzoek vaststellen of zij voldoen aan de voorwaarden vermeld in artikel 1, A paragrafen 1 of 2. Belangrijk hierbij is om aan te stippen dat eenieder die meer dan 1 volle eigendom in zijn of haar bezit heeft sowieso geen klant kan worden van de Smoetstutte. We baseren ons voor deze klantengroep op de doelgroep van ‘meest behoeftigen’ bepaald voor de FEAD-producten, dat zijn de producten van de voedselbank van het Fonds voor Europese Hulp aan de meest behoeftigen. Daarnaast kunnen ook personen die een lager bestedingsbudget hebben dan het minimale bestedingsbudget volgens het object vastgesteld instrument financieel aanvullende steun klant worden. Voor deze groep klanten is het lidmaatschap 12 maanden, waarna dit uiteraard verlengd kan worden na een nieuw sociaal onderzoek. Deze

klantengroep kan alle producten van de kruidenier aankopen.”

TWEE GROEPEN PRODUCTEN

“De tweede klantengroep zijn de crisisklanten, dit zijn de mensen die we momenteel ook met onze FEAD-producten bedienen. Zij verkeren in acute nood en zullen gedurende één maand de FEAD-producten kunnen aankopen”, duidt schepen Ramboer nog. “In het reglement wordt ook een onderscheid gemaakt tussen twee groepen producten: de voedseloverschotten, die verkocht worden tegen een kleine logistieke prijs en de FEAD-producten, die gratis moeten worden verdeeld”, stelt Ramboer nog. “Die laatste krijgen, om het eerlijk en beperkt te houden qua aantal per klant, ook een virtuele kostprijs toebedeeld. Voor de voedseloverschotten is dit een quasi symbolische logistieke kostprijs enkel bedoelt om de echte winkelervaring en de waardigheid van de klant te behouden, evenals om een evenwichtige verdeling tussen de klanten mogelijk te maken.”

Dit geldt dus ook voor de producten van de FEAD, die weliswaar dus gratis, zij het wel, via een virtuele kostprijs worden aangeboden. Naast deze twee productgroepen kunnen bepaalde tijdelijke producten ook gratis per stuk of hoeveelheid worden aangeboden. “Dit wordt dan in de winkel geafficheerd. Tot slot zal men in de Smoetstutte ook restafvalzakken en PMD-zakken, beiden tegen reële kostprijs maar wel per stuk, en de pampers van de pamperbank kunnen aankopen. Deze laatste producten vallen ook buiten het toegekende budget per maand”, aldus nog Stijn Ramboer.

AUTOMATISCH KASSASYSTEEM

In de sociale kruidenier zullen ze werken met het volledig geautomatiseerd kassasysteem: Social Shop, dat speciaal werd ontworpen voor sociale kruideniers in Vlaanderen. Klanten zullen ook over een winkelpas beschikken aan hun gezinssituatie aangepast en waar het toegekende en beschikbare budget per maand is opgeladen. “Dit maakt het zowel voor de vrijwilligers als voor de klanten overzichtelijk en makkelijk”, klinkt he bij schepen Stijn Ramboer. “Wij plannen de opening van de sociale kruidenier begin juli. De laatste hand wordt momenteel gelegd aan de winkel zelf.”

De sociale kruidenier zal twee maal open zijn per week, op dinsdag van 16u tot 18u en op vrijdag van 9u tot 11u.

FOODSAVERS WESTHOEK

Om de sociale kruidenier draaiende te houden hebben ze nood aan een goed geolied logistiek luik. Er moeten immers voedseloverschotten worden opgehaald en verdeeld en ook de FEAD-producten van de Voedselbank in Kuurne moeten worden opgehaald, gestockeerd en verdeeld.

“Voor dit aspect gaan we samenwerken met Foodsavers Westhoek. Dat is een bestaand leaderproject dat startte in 2018 met vijf Westhoekgemeenten: Diksmuide, Nieuwpoort, De Panne, Koksijde en Veurne. Het haalt voedseloverschotten en producten van de voedselbank (FEAD) op, verdeelt en brengt ze tot bij de sociale kruideniers door middel van sociale tewerkstelling”, aldus schepen Stijn Ramboer. “Dit pilootproject loopt af op 30 juni van dit jaar. Vandaar dat wij aan de Raad een nieuwe samenwerkingsovereenkomst voorleggen dat naderhand ingediend zal worden bij LEADER. In dit nieuwe dossier wil men vanaf 1 juli verder werken met Foodsavers Westhoek en ook uitbreiden. Men wil andere westhoekgemeenten de kans geven in te stappen en men wil ook de werking verbreden.”

LOKALE HANDELAARS

Zo denken ze erover om meer te gaan samenwerken met lokale handelaren en landbouwers bovenop de huidige samenwerking met verschillende supermarkten.

Voor Koekelare gebeurde een bevraging bij alle lokale supermarkten. OKAY Koekelare gaf aan te zullen meewerken. Ook twee bakkerijen zien een medewerking wel zitten. Door samen te werken met Foodsavers zal de soicale kruidenier zich kunnen focussen op het winkelgebeuren. Dit is een serieuze meerwaarde want FS zal niet alleen de producten kunnen ophalen maar ze ook verdelen en stockeren in het geval van de FEAD-producten. “Dit is toch wel niet min gezien de hoeveelheid aan producten en de beperkte stockageruimte waarover wij beschikken. Het nieuwe LEADER-dossier wordt naar alle waarschijnlijkheid begin juni goedgekeurd. Koekelare zou voor deze dienstverlening jaarlijks ongeveer een 3.600 euro betalen, dit in cofinanciering met de andere deelnemende Westhoekgemeenten en de LEADER-subsidie.” Stijn Ramboer hier op de foto met hoofdmaatschappelijk werker Valerie Vierstraete en maatschappelijk werker Sofie Dewulf aan de vestiging van de Sociale Kruidenier, in de Kerkstraat.

Inwoners van Koekelare die krap bij kas zitten, kunnen een aanvraag doen bij de sociale dienst. Als die wordt goedgekeurd, krijgen ze een kaart met een bedrag dat ze elke maand kunnen uitgeven bij de sociale kruidenier.
(EVT)