Kristof Depreitere: “Help onze handelaars en koop lokaal”

Patrick Demarest

08/05/2021
winkel

“Onze grootste uitdaging voor de toekomst na corona? De consumenten ervan overtuigen om nog meer bij de lokale handelaars te kopen.” Dat zegt Kristof Depreitere, voorzitter van Unzio Koekelare. Koekelare is uitgegroeid tot winkelcentrum en heeft heel wat troeven in handen.

FOTOKAzO Karlien Depreitere.


Kristof Depreitere (48) uit Koekelare is de derde generatie in de plaatselijke Aveve-zaak. “De winkel is in 1935 opgestart door mijn grootouders”, vertelt Kristof. “In 2005 heb ik hem overgenomen. Ik ben actief in drie afdelingen. Enerzijds is er de winkel, het tuincentrum en die is natuurlijk het bekendst. Daarnaast zitten we ook in de toelevering naar land- en tuinbouw. Dan hebben we het bijvoorbeeld over zaden en meststoffen. En tenslotte is er dan ook nog de webshop www.tuinserres.com.”

“Groot aanbod en gemakkelijk winkelen”

De zaakvoerder van Aveve is ook voorzitter van Unizo Koekelare en kent zo de handel en wandel van Koekelare als geen ander. “Koekelare is geen stad - de gemeente telt 9.000 inwoners - maar telt behoorlijk wat winkels”, aldus Kristof. “Op het gebied van handelszaken is onze gemeente bijzonder goed uitgerust. Zo merken we dat Koekelare een centrumfunctie vervult voor de omliggende gemeenten. Mensen die in een straal van acht à tien kilometer van Koekelare wonen, komen gemakkelijk naar hier.”

“Enerzijds omdat er zo’n groot aanbod is”, gaat Kristof verder. “Maar anderzijds ook omdat het er gemakkelijker winkelen is. Zo krijgen we in Koekelare nu ook klanten uit Gistel die vroeger in Oostende gingen winkelen. Maar Oostende slibt dicht, net als de andere grote steden Brugge en Roeselare. Ook Kortemarkenaren, die vroeger eerder naar Roeselare trokken, zoeken nu alsmaar vaker Koekelare op.”

“Nood aan uitbreiding ambachtelijke zone”

Kristof merkt op dat dat te maken heeft met het feit dat er in Koekelare geen verkeersproblemen zijn. “Er is hier geen probleem met de verkeerstoestroom of met het aanbod aan parking. De meeste winkels in Koekelare hebben allemaal een eigen parking. En zo kunnen we gemakkelijker inspelen op het comfort van de consument.”

“Natuurlijk zijn er altijd wel zaken die beter kunnen”, aldus Kristof. “Er is in Koekelare bijvoorbeeld nood aan een uitbreiding van de ambachtelijke zone. De gemeente is daar wel mee bezig maar het is nu nog een heikel punt. Immers, veel ondernemers zijn op zoek naar extra ruimte om te groeien en dat is hier nog een struikelblok.”

“Vragen rond vergunningen en administratie”

Daarnaast blijken zelfstandigen en ondernemers ook nog met veel vragen te zitten rond vergunningen en administratie. “Er is wel een schepen van economie, maar nog geen ambtenaar lokale economie”, merkt Kristof op. “De gemeente is hiervoor ook aan het kijken. We zijn alleszins vragende partij voor een - halftijdse - betrekking voor een ambtenaar lokale economie. Die persoon moet dan het aanspreekpunt worden om het uitvoerende werk te doen. We hebben goede contacten met de schepen voor economie maar er is nog een tweede schakel nodig.”

Het illustreert waarvoor Unizo zoal voor ijvert. “Alles wat we doen, toetsen we af of het ten voordele is van de lokale economie”, legt Kristof uit. “We leggen niet de focus op het hebben van zoveel mogelijk leden. Wel willen we de lokale economie zoveel mogelijk steunen.”

“En dat is zeer verscheiden”, gaat Kristof verder. “We willen een klankbord voor de gemeente zijn, we willen er zijn voor de mensen van onze gemeente die met vragen zitten.”

“Impact van coronacrisis is zeer verscheiden”

En die vragen zijn er natuurlijk wel. Zeker met deze ongekende crisis die nog altijd woedt. “De impact van de coronacrisis is zeer verscheiden, dat merk ik dagelijks op”, zegt Kristof. Enerzijds zijn er de warenhuizen en ook mijn type van zaak die het niet slecht doen. Dat heeft te maken met het feit dat veel mensen thuis zitten en meer tijd hebben om lekker te koken, of om in de tuin te werken.”

“Anderzijds zijn er bijvoorbeeld kledingwinkels en de horecazaken die soms echt wel op hun tandvlees zitten”, aldus Kristof. “En ik voel mij daar niet goed bij: aan de ene kant zijn er de mensen die dagelijks keihard moeten vechten om rond te komen. En anderzijds winkels die er relatief weinig last van hebben.”

“De grootste uitdaging voor de toekomst”

Wat is volgens Unizo Koekelare de grote uitdaging voor de toekomst? “We moeten de consumenten er nog meer van bewust maken dat ze best zoveel mogelijk lokaal kopen en niet in online in een buitenlandse winkel.”

“Ondertussen blijven we beschikbaar voor onze lokale zelfstandigen”, aldus Kristof. “En we proberen hen ook een hart onder de riem te steken. Zo hebben we alle ondernemers van Koekelare uitgenodigd voor een fotoshoot bij FotoKazo. Hier is veel reactie op gekomen. Het heeft gezorgd voor verbondenheid tussen de ondernemers. Een lichtpunt in de coronacrisis.”

(Tom Vandenabeele)