Koekelare ondertekent 'Masterplan toegankelijke haltes'

Patrick Demarest

03/07/2021
Actua

Het gemeentebestuur van Koekelare ondertekent het charter ‘Masterplan toegankelijke haltes’. Dit najaar al starten de werken aan de bushaltes Markt en Kapel. Begin 2022 volgen vier andere.

Met het project rond basisbereikbaarheid wil Koekelare belangrijke plaatsen en diensten zoals scholen, handelskernen, cultuurcentra en andere, beter bereikbaar maken voor inwoners en bezoekers. Binnen dit kader is basisbereikbaarheid en openbaar vervoer een belangrijke schakel van het mobiliteitsnetwerk.

Toegankelijkheid voor iedereen

 “Als gemeentebestuur erkennen we dat de toegankelijkheid van de haltes voor het openbaar vervoer en de toegankelijkheid van het publiek domein een bepalende rol spelen om elke inwoner en bezoeker gelijke kansen te geven” steekt schepen Jessy Salenbien (Vooruit) bevoegd voor Gelijke Kansen van wal. “We willen een toegankelijke gemeente zijn waar iedereen zich zelfstandig mobiel kan bewegen met een basisbereikbaarheid voor iedereen, jong en oud, onder alle omstandigheden, met of zonder handicap. Met dit masterplan onderschrijft de gemeente de noodzaak van een inclusieve mobiliteit.”


De doelstelling van het Masterplan toegankelijkheid is om 50 procent van de haltes van het kernnet en aanvullend net toegankelijk te maken tegen 2030 en 100 procent van de haltes opgenomen in een mobipunt tegen 2030 autonoom toegankelijk te maken voor personen met een motorische beperking en voor blinden en slechtzienden. “De haltes op het traject van de Oostmeetstraat, Catstraat en Lekestraat zullen toegankelijk worden gemaakt en onze dienst openbare werken zal begin volgend voorjaar, de halte op de markt alsook de halte ‘Kapel’ op de hoek Ichtegemstraat – Belhuttebaan volledig toegankelijk maken”, stelt de Koekelaarse schepen overtuigend. “Het gaat om de plaatsing van aanrijdbare boordstenen en tactiele geleiding voor mensen met een visuele beperking. Dat zijn een soort oneffenheden op de grond waardoor blinden voelen dat ze aan een halte staan. Tegen 2024 moeten die zes bushaltes toegankelijk zijn.”

Uitvoeren in eigen beheer

“De werken worden geraamd op 25.000 euro per halte, maar doordat ze in eigen beheer worden uitgevoerd, zal die kostprijs lager liggen dan de geraamde”, besluit schepen Jessy Salenbien. “We nemen geld voor die werken uit het algemeen budget voor de wegenwerken. We krijgen van de Vlaamse overheid ook vijfduizend euro subsidie per halte.”

“In het kader van de aanleg van het nieuwe fietspad in Zande zal ook de nieuwe halte in het centrum volledig toegankelijk worden aangelegd.” 

(EVT)